Ο Βασίλης είναι μόλις 20 χρόνων και μετράει ήδη επιτυχίες που πολλοί θα ζηλεύανε. Είναι φοιτητής στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών του Α.Π.Θ., προπονητής στη Σίρις ακαδημία αθλημάτων υγρού στίβου, υπήρξε υπεύθυνος επικοινωνίας της μαθητικής ομάδας GRECO racing team, ενώ σήμερα προετοιμάζεται με τη φοιτητική ομάδα του Α.Π.Θ. ARISTURTLE για το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Τέλος, ασχολείται με τον συνδικαλισμό ως αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φοιτητών της σχολής του.
Συνέντευξη στη Μαριάννα Τσιολπίδου / Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ελευθεριάδου
Βασίλη, κατάγεσαι από τις Σέρρες και σπουδάζεις στο ΤΕΦΑΑ. Εργάζεσαι όμως και ως προπονητής στη Σίρις Swim. Πώς μπήκε η προπονητική στη ζωή σου;
Από τεσσάρων ετών ασχολούμαι με την κολύμβηση και από τα 12 μέχρι τα 16 έκανα υψηλού επιπέδου αθλητισμό. Γαλουχήθηκα μέσα στο κολυμβητήριο. Έφτασα από τις Σέρρες να προπονούμαι με ομάδα της Θεσσαλονίκης και έκλεισα αυτήν την πορεία γυρίζοντας πίσω για να διαβάσω για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Επομένως, έχοντας πολλά χρόνια ως κολυμβητής στον χώρο και έχοντας περάσει από πολλές βαθμίδες βοήθησα τον πατέρα μου –που είναι ένα από τα ιδρυτικά στελέχη της ομάδας Σίρις Swim– στις προπονήσεις για να μάθω την προπονητική και το άθλημα της κολύμβησης από άλλη σκοπιά. Στην ομάδα Siris προπονώ παιδιά από 4 έως 18 ετών.
Όσο περνάνε τα χρόνια, στατιστικά παρατηρούμε ότι ολοένα και λιγότερα παιδιά ασχολούνται με τον αθλητισμό. Πού την αποδίδεις μία τέτοια τάση;
Τα 2-3 τελευταία χρόνια, που υπήρξε και η πανδημία του covid-19, τα παιδιά έμαθαν σε μία πιο καθιστική ζωή. Επιπλέον, έχει και η τεχνολογία ένα μερίδιο ευθύνης, καθώς είναι πολύ πιο ελκυστικό να βρίσκεσαι μπροστά σε μία οθόνη με χρώματα και να παίζεις ένα παιχνίδι με έναν ήρωα, ο οποίος είναι παντοδύναμος. Οπότε πολλά παιδιά στερούνται τον χώρο της άθλησης που θα τους έδινε πολλές ευκαιρίες για να αποκτήσουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για να στηρίξουν τη μετέπειτα πορεία τους.
Τι είδους ερεθίσματα και αρετές μπορεί να αποκτήσει ένα παιδί από την ενασχόλησή του με τον αθλητισμό;
Πειθαρχία, αυτοσυγκράτηση, επιμονή στον στόχο, υπομονή για να επιτύχουν τον στόχο και έτσι καλλιεργείται και η εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
Είμαστε μια χώρα που θεραπεύει και δεν προλαμβάνει. Τι μέτρα πρόληψης θα μπορούσε να λάβει η πολιτεία για αυτήν την κατάσταση, δεδομένου ότι σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είμαστε σε υψηλή θέση στην παιδική παχυσαρκία;
Η φυσική αγωγή θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως και η κολύμβηση στα δημοτικά ως υποχρεωτικό πλέον μάθημα του Υπουργείου Παιδείας. Οι Σέρρες πρωτοπορούν πανελλαδικά στη λειτουργία του μαθήματος, καθώς πριν από δέκα χρόνια η διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών το εφάρμοσε με την προτροπή και τον συντονισμό του πατέρα μου, Σπύρου Καλαμπαλίκα. Έτσι, συμμετέχουν οι μαθητές της Γ΄ Δημοτικού των περισσότερων σχολείων της πόλης, καθώς και άλλων σε ακτίνα 25χλμ, για 10 συνεχόμενα μαθήματα, ένα την εβδομάδα.
«Η κολύμβηση στα δημοτικά θα έπρεπε να είναι υποχρεωτικό μάθημα»
Βασίλη, η ενασχόλησή σου με τα παιδιά δεν περιορίζεται στον αθλητισμό. Έχεις υπάρξει μέλος της μαθητικής ομάδας Greco racing team. Περί τίνος πρόκειται; Και ποιος είναι ο δικός σου ρόλος;
Το F1 in Schools είναι ένας διαγωνισμός προσομοίωσης της Formula 1. Η κάθε ομάδα φτιάχνει ένα μικρό μονοθέσιο της F1 που κινείται με κάψουλες συμπιεσμένου διοξειδίου του άνθρακα. Το αποτέλεσμα κρίνεται όχι μόνο από το όχημα, αλλά συνδυαστικά και από εργασίες και παρουσιάσεις της ομάδας. Στην πόλη μας ξεκίνησε από το 3ο Λύκειο Σερρών το 2016 και «έτρεξε» το πρόγραμμα ο καθηγητής μας, κύριος Ηλίας Ζαφειριάδης, ο οποίος μας μύησε στον διαγωνισμό. Η ομάδα μας Greco πήρε την 1η θέση στον πανελλήνιο διαγωνισμό και μετέπειτα για να εκπροσωπήσουμε την Ελλάδα στον παγκόσμιο προχωρήσαμε σε συγχώνευση με το εκπαιδευτήριο Anatolia της Θεσσαλονίκης, που έχει παράδοση στον διαγωνισμό. Έτσι, φέτος το καλοκαίρι κατακτήσαμε την 5η θέση στον κόσμο στην Αγγλία. Ο δικός μου ο ρόλος ήταν στο κομμάτι της αναζήτησης πόρων και του marketing, διότι όλο αυτό το εγχείρημα λειτουργεί ως μια μικρή επιχείρηση και η επιβίωση της βασίζεται στις χορηγίες.
Ποια είναι τα σχέδια σου όσον αφορά το F1 in Schools, αλλά και την προπονητική; Τι να περιμένουμε από εσένα;
Μου έγιναν προτάσεις από κάποια ιδιωτικά σχολεία πανελλαδικά ώστε να συμμετέχω ως επικεφαλής και εκπαιδευτής στις δικές τους ομάδες του διαγωνισμού. Δεν έχω αποδεχτεί κάποια προς το παρόν, διότι προτεραιότητα είναι το πτυχίο μου. Πέρα από αυτό, πλέον συμμετέχω στο αντίστοιχο project του Α.Π.Θ. (formula student-ARISTURTLE) που αφορά αποκλειστικά φοιτητές και φτιάχνουμε όχημα τριών μέτρων και όχι μινιατούρα, που κινείται στην πίστα με ηλεκτροκίνητο κινητήρα χωρίς οδηγό. Όσον αφορά την προπονητική, η ομάδα Σίρις είναι μία ανερχόμενη ομάδα, διότι έχει κάποιες αρχές και αξίες, που δυστυχώς δεν είναι αυτονόητες πλέον στους αθλητικούς χώρους, και επιπλέον έχει στελεχωθεί από ανθρώπους που αγαπούν το άθλημα. Θεωρώ, λοιπόν, ότι αυτή είναι η συνταγή της επιτυχίας. Οπότε ένα από τα όνειρα μου είναι να δω αυτήν την ομάδα να γιγαντώνεται και να διακρίνεται σε πανελλήνιο επίπεδο τουλάχιστον.
(Δημοσιεύτηκε στο έντυπο Ser-Free, τ.61, Δεκέμβριος 2022)