Πολλοί Σερραίοι αγάπησαν την αδρεναλίνη, τα γκάζια και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά λίγοι έφτασαν μέχρι το Rally Acropolis. Από τη δεκαετία του ’80 μέχρι και σήμερα πέντε Σερραίοι έχουν λάβει μέρος στο δυσκολότερο rally του παγκόσμιου πρωταθλήματος. Γράφει γι’ αυτούς ο Τάσος Χανλίογλου.
Θα ήταν δεν θα ήταν 1964 όταν παιδί ακόμη, δραπετεύοντας μέσα στα μαύρα μεσάνυχτα από το σπίτι μου, ντυμένος με πιτζάμες στα σκοτεινά και τοίχο τοίχο, έφτασα εμπρός της Εθνικής Τραπέζης, όπου και συντελείτο το δικό μου θαύμα. Ήταν ο χώρος επισκευών των λαβωμένων αγωνιστικών του Rally Acropolis. Υπόψη ότι το Acropolis έφτανε τότε μέχρι Σέρρες και ακόμη μακρύτερα. Εκστασιασμένος παρακολουθούσα τους μηχανικούς να προσπαθούν να επουλώσουν πληγές που προκλήθηκαν από την αναμέτρηση με το κορμί της δύστροπης Ελλάδος. Οι οδηγοί θρύλοι, όπως Μάκινεν, Ήστερ, Aαλτόνεν, Πεσματζόγλου, ΕΙΠΩΡΧ, Παπαμιχαήλ, Xόπκιρκ και άλλοι των λιλιπούτειων Mini cooper και των Daf 55 έως των BMW και των ογκωδέστατων Cevrolet και Mercedes, έδιναν πληροφορίες στους τεχνικούς. Ένας ένας αποχώρησαν κάνοντας τη νύχτα μέρα με τα τεράστια Halogen για την αναμέτρηση με την υπόλοιπη Ελλάδα αφήνοντας με να μαζεύω τις εικόνες για το όνειρο των χρόνων που θα έρχονταν. Φεύγοντας διαπίστωσα ότι δεν ήμουν μόνος, παρά και κάποιοι άλλοι πιτσιρικάδες με πιτζάμες. Κάπως έτσι ξεκίνησε η αγάπη μας για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και η μικρή εκείνη συμμορία της πιτζάμας μετά από 10 χρόνια ίδρυε και δημιουργούσε τον θεσμό στις Σέρρες. Κύλησε ο χρόνος με τις Σέρρες να φιγουράρει ως η Μέκκα του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα. Πολλοί αγώνες και πολλοί αγωνιζόμενοι με αποκορύφωμα τη συμμετοχή κάποιων ακόμη και στο Rally Acropolis, το δυσκολότερο rally του παγκόσμιου πρωταθλήματος, να τα βάζουν με εργοστάσια και τα κράτη ολόκληρα. Γι’ αυτούς τους 5 συμμετέχοντες, τους 5 μικρούς ήρωες της πόλεως μας, οι οποίοι ιδίοις αναλώμασι έγραψαν ιστορία, από την εποχή των πέτρινων χρόνων (1981, στο 30ο Acropolis) μέχρι και το πρόσφατο 70ο με συμμετέχοντα εκπρόσωπο της νέας πλέον γενιάς, ένα μικρό αφιέρωμα τους αξίζει για να θυμηθούν οι μεγάλοι και να μάθουν οι νεότεροι.
Νίκος Μπαλίδης
Ο Νίκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στις Σέρρες. Από τους πρώτους που άγγιξαν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό σε όλες του τις μορφές. Διετέλεσε οδηγός αγώνων μοτοσυκλέτας moto cross από το 1976 και για κάποια χρόνια, ώσπου τον κέρδισε το αυτοκίνητο. Ήταν ο πρώτος από τους 5 Σερραίους που πήρε τη μεγάλη απόφαση να συμμετάσχει στο Rally Acropolis το 1981 με ένα VWagen Beatle προετοιμασμένο από τον ίδιο, καθώς ήταν άριστος τεχνικός. Την επόμενη χρονιά γίνεται κάτοχος εργοστασιακού πλέον αγωνιστικού Daihatsu. Με συνοδηγό τον Σερραίο Βασίλη Ξυλούδη ανεβαίνουν στη ράμπα εκκινήσεως και ευτυχείς στου τερματισμού. Ο Νίκος συνεχίζει και την επόμενη χρονιά ως συνοδηγός με ένα Ford escort mk2. Εδώ και κάποια χρόνια ο Νίκος Μπαλίδης δεν βρίσκεται πια ανάμεσά μας.





Γιώργος Νικολαΐδης
Ο Γιώργος γεννήθηκε και ζει στις Σέρρες. Ξεκίνημά του το Rally Σερρών το 1989. Ακολούθησαν πολλοί αγώνες με διαφορετικά αυτοκίνητα με αποκορύφωμα το Rally Acropolis. Πλήρωμα αποτέλεσαν οι Νικολαΐδης-Γκάνος. Ίσως να αποτελεί (μέχρι στιγμής) τον συμμετέχοντα περισσότερες φορές στο Acropolis προερχόμενο από επαρχιακή πόλη. 5 Acropolis δεν τα λες και λίγα. Και όλα μέσα σε μια επταετία. Το Acropolis αρχίζει να μετράει από την άνοδο στη ράμπα εκκινήσεως και ας έρθει η εγκατάλειψη λίγα μέτρα μετά. Καθώς για να φθάσει κανείς μέχρι τη ράμπα χρήζει χώρου βιβλίου ολοκλήρου για να περιγραφεί. Έτσι λοιπόν στο Acropolis νικητής είναι και ο απλώς εκκινήσας. Ο Νικολαΐδης ζει και εργάζεται στις Σέρρες.



Παναγιώτης Χαβαλές
Ο Παναγιώτης ανήκει στην ιστορική «ομάδα» των προϊδρυτών του μηχανοκίνητου αθλητισμού στις Σέρρες. Δραστήριο μέλος των αγώνων με πλούσιο ιστορικό συμμετοχών. Ξεκίνησε με Dacia και την ταπεινότητα μου συνοδηγό, συνέχισε με Opel manta, και πάλι παρέα με μένα, και άλλα αγωνιστικά, ώσπου φτάνουμε στο 1994. Μετά από σύντομες διαβουλεύσεις με υποστηρικτικούς παράγοντες (χορηγούς-service) αποφασίζει τελικά να κάνει πράξη ένα φιλόδοξο όνειρο: να συμμετάσχει στο Rally Acropolis. Απευθύνθηκε στον Βασίλη Ξυλούδη να αναλάβει το δύσκολο έργο του συνοδηγού. Έτσι βρέθηκαν στα μπάσκετ του Golf, που προετοιμάστηκε από τον Σερραίο μηχανικό Παναγιώτη Τσολακίδη. Άντεξε το αυτοκίνητο μέχρι τα μισά της προτελευταίας ειδικής διαδρομής. Δυστυχώς λίγο πριν τη ράμπα τερματισμού τους πρόδωσε το μοτέρ.



Βασίλης Ξυλούδης
Ο Βασίλης υπήρξε ο Σερραίος οδηγός αγώνων με τον μεγαλύτερο αριθμό αγώνων στο παλμαρέ του σε επίπεδο Ελλάδος. Ο δεύτερος στη σειρά άλλοτε οδηγός και πολλάκις συνοδηγός με σχεδόν 150 συμμετοχές. Κάποια εποχή υπήρξε ως συνοδηγός το μήλο της έριδος για το ποιος θα τον εξασφαλίσει. Συμμετείχε σε αγώνες της Ελλάδος και των πέριξ χωρών. Επίσης διετέλεσε οδηγός αγώνων μοτοσυκλετών Enduro. Μετά το 1983 και την συμμετοχή του με τον Νίκο Μπαλίδη στο Acropolis μεσολαβεί μια ανάπαυλα δέκα ετών και επανέρχεται το 1994 με τον Παναγιώτη Χαβαλέ σε έναν επικό αγώνα. Κατεβαίνουν στο Acropolis με ένα προετοιμασμένο στις Σέρρες VWagen Golf. Γεννήθηκε και ζει στις Σέρρες.





Πασχάλης Χατζημάρκος
Θα ήταν περίπου 15 χρόνων όταν ήρθε από τη Νιγρίτα σε έναν αγώνα που διοργάνωνα και ζήτησε να βοηθήσει. Έκτοτε δεν έχανε ευκαιρία να εκπαιδεύεται ως βοηθός κριτού. Τον έχασα για πολλά χρόνια έως ότου άρχισαν να έρχονται πληροφορίες ότι ένας Σερραίος ονόματι Χατζημάρκος διαπρέπει σε πανελλήνια πρωταθλήματα rally και αναβάσεων με αυτοκίνητα επιπέδου. Παρακολούθησα την πορεία του ώσπου τον συναντήσαμε το 2022 να στέκεται ισάξια απέναντι από εργοστασιακές συμμετοχές στο Acropolis. Το επανέλαβε και το 2023, όπως και φέτος με ένα Peugeot wrc κορυφαίο. Ο Πασχάλης είχε τεράστια επιτυχία στη ζωή του με αποτέλεσμα να κινείται κάπου μεταξύ Ελλάδος, Ευρώπης και Αμερικής.



(Δημοσιεύτηκε στο έντυπο Ser-Free, τ.67, Οκτώβριος 2024)